tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen



Bilden från Vendela, Aftonbladet, 20090308

Idag borde jag skriva om något positivt, speciellt då det är Internationella Kvinnodagen med tonvikt på Internationella. Då jag kom hem från körsång och föredrag roade jag mig med att surfa runt och läsa vad man skriver den här dagen.

Så här uppfattar jag bloggandet idag:

Unga bloggande kvinnor skriver som vanligt om sitt utseende
Att de ska unna sig och pyssla om sig själva
Att de ska fira dagen med semmelätande
Många män skriver att de är dödströtta på feminism
Andra bloggare rabblar upp betydande årtal då kvinnokampen har uppnått något mål.  

Alla de där årtalen känner jag till, eftersom jag är 40-talist. Fast för 40 år sedan trodde jag att  vi skulle ha nått längre för kvinnans jämställdhet i Sverige.

I resten av världen lever kvinnor under förtryck (även i Sverige) och utsätts för våldtäkter, misshandel och mord. Bilden ovan är kvinnor i Afghanistan som protesterar på Internationella kvinnodagen. De blå schalarna bärs som symbol för rättvisa.

Kampen för kvinnans och mannens jämställdhetskamp borde pågå varje dag - inte bara en dag om året. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar