fredag 11 mars 2011

LCHFdiet förbättrar Sjögrens syndrom?


Exempel på maträtt: Äggröra och bacon

Annika Dahlqvists kost  LCHF (LowCarb-HighFat) = lågkolhydrat-högfett
ska tydligen förbättra symptomen då man har Sjögrens Syndrom. Jag ställde en fråga på hennes blogg och fick svar:

Min fråga: - Jag har Sjögens syndrom. Har i korta perioder prövat att äta som tidigare inlägg, men är samtidigt rädd för att det påverkar hjärtat o kärlen. Har blodtryck 130-140 med medicinering.
Kul att få kontakt med andra eller svar om dieten kan följas.
varma hälsningarSkrivet av kajsastina den 15 februari, 2011 kl. 09:23 #

Svar från Dr Dahlqvist:
- Kajsastina, Sjögrens syndrom är en inflammatorisk sjukdom, och LCHF är inflammationsdämpande. Naturligt fett, så mättat som möjligt, dämpar inflammation. Naturligt fett sätter inte igen kärlen. Däremot onaturligt fett som margarin och omega-6-oljor: Becel, Milda, Lätta, Flora, majsolja, solrosolja etc sätter troligen igen kärlen eftersom de är onaturliga för kroppen och orsakar inflammation.
Kolhydrater och många tillsatser och kemikalier i maten orsakar också inflammation med förkalkningar i kärlen.
Se i mitt kostprogram, länk 1a i bloggmarginalen, vad som är bra respektive dåligt att äta.
Skrivet av Annika D den 15 februari, 2011 kl. 09:42 #

Kajsastina, Blir du inte bra på mitt förslag till LCHF kan du prova att även utesluta mat med mjölkprotein.
Skrivet av Annika D den 15 februari, 2011 kl. 09:46 #

En annan kvinna skrev till Annika Dahlgren:
Mail från Guita:
"Kan inte se att Sjögrens syndrom finns med bland sjukdomar på 
hälsovinstlistan. Kanske ingen ännu har redovisat resultat. Jag har 
haft denna sjukdom under minst 10 år. Jag äter nu LCHF men utan kött, i 
stället ägg, grädde, smör, ghee, linser, bönor m m. Tycker mig märka 
en förbättring men förstår att det kan ta lång tid innan jag blir 
frisk. Svår sjukdom som jag haft under lång tid kan säkert inte botas 
i en handvändning. Tror bestämt att jag kommer att lyckas. Mars månad 
skall jag kontrollera mina blodvärden igen och det skall bli 
intressant om min höga sänka och andra felaktigheter i blodet har 
förbättrats. Vid senaste kontrollen i september sa min läkare att 
någonting i blodet var lite bättre. Återkommer gärna med en positiv 
rapport nästa år."

Sjögrens syndrom är en kronisk reumatisk sjukdom med torra slemhinnor.
Själv tror jag att man kan dämpa de värsta symptomen, men jag har ännu inte
läst att någon skulle ha blivit botad helt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar