fredag 9 september 2011

En svängom med snabeldraken och beställning av böcker

Snabeldraken har körts runt i en timme här men nu tar jag en paus, en låååång paus. Vill nu sätta mig resten av dagen och läsa, men måste laga lunch, har glömt bort att äta idag. Kycklingfiléer ligger på tining, men det lär bli en gröt på havre & quinoa tillsammans med min kokta lingonsylt. Gröt sänker kolesterolhalten och min siffra var förhöjd vid senaste koll. Min läkare rinde t.o.m. upp och frågade vad jag hade ändrat i matvanorna. Boven ansåg hon vara min LCHF-diet som jag berättade om. Jag är inte helt säker på att det är den. Brist på riktig motion kan också vara en anledning. Styrketräning och korta stavgångspromenader räcker ju inte till. I nästa vecka börjar vattengympan och där rör man sig mycket. Jag äter mer enligt Sanna Ehdins mat än LCHF, inget socker, inget mjukt bröd (bara knäckebröd), inga bakverk mer än kanske en gång i veckan. Vad vet läkare om kost egentligen? Hon sa att jag inte skulle äta "rött kött". Det gör jag nästan aldrig utan det blir mest fisk, kyckling och vegetariskt.

Återkommer efter min grötlunch och slår mig ner vid datorn en halvtimme. En kopp med gott té står inom räckhåll.  Efter inlägget tänker jag sätta mig bekvämt och läsa fortsättningen på "Den röda grevinnan", men jag har fastnat i början. Boken engagerar mig inte ännu. Historien verkar intressant, men det är jobbigt med  alla namn och årtal och fakta. Dessutom har jag stickat mer och läst mindre den senaste veckan. Har påbörjat "skrynkelbenvärmare".

Igår var jag på bibblan och bokade följande böcker:
The finishing school av Murel Spark
Annie John av Jamaica Kincaid
En historia om läsning av Alberto Manguel
Sänkt sedebetyg av Vilhelm Moberg

Trevlig helg!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar