onsdag 7 september 2011

En dag med sjuktaxielände, tandläkarbesök och rödbetssoppa

Så kom jag då äntligen hem vid
3-tiden. Att besöka  tandläkaren gör mig ingenting - de är så proffsiga på S:t Eriks tandläkarklinik. Däremot så har jag idag för första gången åkt s k sjuktaxi. Receptionen hade tankat på ett kort med två resor idag. Herregud vilken planering taxiverksamheten har! Den som svarade vid beställningen (ringde 1½ timme innan) hade ingen lokalkännedom. Först hade föraren hämtat en man i Kärrdal,  hämtat mig och körde till sist mannen till Mörby centrum. Kärrdahl ligger åt Mörby centrumhållet, så när vi kom till Mörby insåg jag att jag inte skulle hinna i tid till tandläkaren. Mottagningen ligger på Polhemsgatan 48. Föraren ansåg att vi skulle hinna, men jag insåg att med alla vägarbeten utmed vägen skulle jag bli försenad. Ringde upp receptionen på kliniken och meddelade min försening. Resan gjordes med minibuss, som skumpade hit och dit, bilbältet låg runt halsen, ett element under stod på högsta värmen. Dessutom gjorde föraren häftiga inbromsningar då och då. Han verkade inte van att köra i stadstrafik. Nåväl, jag kom 15 min för sent, vilket är mycket då de har avsatt en viss tid till mig. Tandsköterskan stod och väntade, men jag hann i alla fall dricka litet vatten innan.

Hemresan gick bättre. Jag hade sagt till att jag önskade en bil och inte en buss, eftersom min rygg hade blivit sämre av ditresan.  En mycket trevlig dam körde mig hem. Utmed vägen hämtade hon upp en dam som skulle till Norrviken, men hon släppte av mig först.
Efter någon timmes vila har jag nu gjort en nyttig rödbetssoppa. Sådana här dagar blir det fel mat på fel tider. Jag kompenserade det med en nyttig och uppiggande soppa.

RÖDBETSSOPPA - 4 p

4 st                      rödbetor
0,5 st                   citron
1 st                      vitkålshuvud
1 st                      gul lök
1 st                      vitlöksklyfta
1 st                      morot
1 tsk                    timjan
1 l                       grönsaks- eller kycklingbuljong
Smör att steka i
Salt och peppar
1. Strimla vitkålen och moroten. Skala och finhacka den gula löken och vitlöken.
2. Skala och skiva rödbetorna. Tänk på att rödbetorna färgar av sig.
3. Smält smör i en gryta. Tillsätt grönsakerna. Fräs utan att det tar för mycket färg. Tillsätt sedan buljongen, lagerblad och timjan. Låt koka i 4-5 minuter.
4. Smaksätt med lite pressad citron, salt och peppar.

Soppan blev jättegod! Jag bytte ut vitkål mot riven squash, eftersom jag har några kvar i svalen.
Källa: recept.nu

2 kommentarer:

  1. Sjuktransport var namnet - ja, din upplevelse låter sjukt.Skönt att hemresan gick bättre.
    Rödbetssoppan skall jag pröva. Jag gillar både rödbetor och kål.
    Sköt om dig.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Det där lät inget vidare! Ja rödbetssoppan låter mums, men färden med sjuktransorten låter som en mardröm om man inte mår bra i kroppen. Hoppas att den där chauffören var ett undantag.

    SvaraRadera