torsdag 6 oktober 2011

Äppelpaj med nötfyllning - mums!



Efter förmiddagens vattengympa kände jag för att ta vara på äpplena på balkongen och göra en litet annorlunda äppelpaj. Oftast gör jag smulpaj. Jag hade inte valnötter, men det gick bra ändå.

Jag ska bjuda min väninna och granne på fika senare på eftermiddagen.

ÄPPELPAJ MED NÖTFYLLNING

Färdigt på: 50 min

Ingredienser

Pajdeg:
150150 g              smör
33 msk              strösocker
11 st                 äggula
3.53.5 dl              vetemjöl
Cirka 3 ½ dl     vetemjöl

Fyllning:
44                äpplen
100100 g         smör
7575 g           valnötter
7575 g           hasselnötter
5050 g           mandel
11 dl            strösocker
11 msk         mjöl
33 msk         mjölk

aluminiumfolie

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader.


2. Arbeta samman alla ingredienserna till pajdegen. Lägg degen kallt en stund.

3. Kavla ut degen och lägg den i en pajform (cirka 23 cm i diameter). Nagga botten med en gaffel och fäst kanten med aluminiumfolie. Förgrädda pajskalet i 200 grader i cirka 5 minuter.

4. Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i pajskalet.

5. Smält smöret och grovhacka nötterna.

6. Blanda ihop smör, nötter, socker, mjöl och mjölk. Täck sedan äppelskivorna med smeten.

7. Grädda i 180 grader i cirka 30 minuter.

Källa: recept.nu Monika Ahlberg

Håll till godo!



1 kommentar:

  1. Det där lät verkligen gott!

    Vi har jättemycket äpplen på Stenstugu, det är en lokal sort från Gotland som heter stenkyrka och det är jättegoda att göra äppelpaj och äppelmos på. Jag brukar också göra smulpaj, men ditt recept ska jag nog prova nästa gång.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera