fredag 24 februari 2012

Maskrosbarns definition

Blogg anits :Maskrosbarnet som vuxen, Maskrosbarns definitionMaskrosbarn är barn som har det svårt hemma men som klarar sig ändå, ungefär som en maskros kan växa upp genom asfalten. Asfaltsblomma är en synonym till maskrosbarn.

Maskrosbarn kan som vuxen utveckla en fungerande social tillvaro trots en extremt svår uppväxt i en dysfunktionell familj av multiproblem-karaktär. Den klassiska bilden av föräldraskapet är en ensamstående psykiskt sjuk förälder med någon form av missbruk. Det skadliga bruket av droger kan omfatta alkohol, narkotika, värktabletter och även så kalladsniffning. Inom familjen begås ofta övergrepp (Våld i nära relationer) och barn utsätts för svår psykisk och ibland även fysisk misshandel. Att benämna de barn som klarar sig som osårbara är missvisande. Även om de överlever misären och även i många fall tar hand om och sköter om sina föräldrar blir de också känslomässigt skadade. Familjens hemlighet innebär en social tortyr och där pågår något som omgivningen har liten eller ingen kännedom om. Barnet är ofta ensamt och utsatt för den vuxnes oförmåga att klara sig själv och sin roll som förälder. När en förälder i praktiken så grovt sviker sitt barn för det med sig svåra upplevelser som man sedan bär med sig. Flickan "Louise" i Vetlanda som trots flera rapporter till sociala myndigheter inte fick hjälp, är ett i Sverige känt fall genom reportage av TV-journalisten Janne Josefsson i "Uppdrag Granskning".
Ett maskrosbarn har ofta någon eller något i sin omgivning som ger denne mening. Det kan vara en busschafför, tanten i trappuppgången, läraren, ett träd etc.
De barn som klarar sig trots alla svårigheter har i engelskspråkig facklitteratur benämnts "superkids", "stress-resilient" eller "invulnerables". På svenska har de i litteraturen förutom maskrosbarn, även kallats "osårbara barn" eller "stressmotståndskraftiga barn".
Kort definition av fenomenet Maskrosbarn
Ett barn som har det svårt hemma men som klarar sig ändå, ungefär som en maskros kan växa upp genom asfalten.



3 kommentarer:

  1. Jag tittat bara in och säger hej.
    Hoppas du mår någorlunda.
    Här är det varmt och skönt, tiden har gått fort,det är bara 3 veckor kvar.
    Jag har köpt present till dig i dag - inget märkvärdigt du får väl se när jag kommer hem.
    Ha det så bra du kan.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Jag tog din fina maskros bild, hoppas att det går bra. =)

    SvaraRadera
  3. Kom in på denna sidan, för jag är lite melankolisk för tillfället.Såg på en sida min dotter hade en maskros,Kunde inte fatta varför då.Både hennes Mamma (jag) och Pappa hade alkoholproblem. Fast bara mitt förstorades upp. Kommer hon någonsin att förlåta mig som kom in i den onda cirkeln ---till slut fann jag en väg ut ur den och har nu varit nykter sedan 12 September 2007, började när Pappa dog lagom till min 40 årsdag.12.3.-83 han dog 17.3.83
    På hans begravning tog jag till flaskan för att komma ifrån Mammas beskyllanden.o.s.v.Det finns i mina gener anlagen att bli alkoholiserad. Enkelt ! Men jag är fri nu.

    Min granne gormade på mig idag igen,fast hon lovat att aldrig mer göra så. Hade jag nu inte haft styrkan hade jag supit mig full.För jag köpte hem, för att ha och bjuda på en flaska Aurora,(pet) nu kan jag ha hemma, för jag nyttjar det inte. Förr var det helt omöjligt. Måste bara få skriva av mig, Du får gärna ta bort kommentaren Skrev på FB om den hemska människan, min ena granne, båda två kvinnor som inte haft en man på säkert 10 år minst. )inte jag heller. Var för ska de ge sig på mig, som inte gjort något.Tror att Prinsen och jag skaffar oss nog ett annat boende till nästa sommar.Så här kan vi inte ha det.
    migrimlund@gmail.com

    Kram Mi


    SvaraRadera