torsdag 3 januari 2013

"Lavendelflickorna"

I morgon ska jag ha några väninnor hemma och vi ska se en DVD,"Lavendelflickorna" med Maggie Smith och Judi Dench i huvudrollerna.Jag tror de kommer att gilla den.Har själv sett den två gånger. Nu går det inte att infoga bild i blogspot, tyvärr. Bilden skulle visa de båda damerna från filmen - Maggie Smith vet nog de flesta vem det är. Hon har ju en strålande roll som änkegrevinnan av Grantham i Downton Abbey.  
 
Maggie Smith gör en inte fullt lika amper dam som i TV-serien och Judi Dench slipper spela den där präktiga kvinnan utan här är hon en blyg kvinna, som aldrig fått leva livet fullt ut. Desto mer amper är Miriam Margolyes, känd från rader av bitska biroller, som hembiträdet Dorcas.

En dag spolas en ung man upp på stranden där de bor. De vet ingenting om honom men sköter om honom under hans tillfrisknande. De tävlar om att få pyssla om honom, han är ju en sådan manlig godbit. De ger honom te och sardinpaj, de klipper hans hår. Till systerns förfäran blir Ursula handlöst förälskad. Hon förvandlas till en ung rodnande flicka, men den unge mannen uppfattar ingenting av det. Så småningom visar det sig att han är mycket duktig att spela fiol, att han kommer fån Polen och vill söka sin lycka i väst.


/Kajsastina






2 kommentarer:

  1. Du kommer ofta med bra boktips och nu fick jag tips om en film - "Lavendellflickorna" - har du sett den 2 ggr då måste den vara sevärd.
    Hoppas ni får en trevlig kväll.
    Det är trevligt att se film tillsammans och sedan diskutera filmen, för smaken är som baken -olika.
    Vad jobbigt när telefonerna inte funkar. Vi funderar på att säga upp den vanliga telefonen. Vi använder den inte så ofta och med den dyra kvartalsavgiften så blir samtalen inte så billiga.
    Nu har lugnet lags efter alla helger. Jylpyntet plockar jag ner i nästa vecka och in kommer några nya krukväxter. Jag fick flera blomstercheckar under min sjukdomstid och nu ska jag utnyttja dem. På tal om sjukdom så börjar jag känna mig som mitt gamla jag.
    Jag tror inte att jag önskat dig ett gott 2013 men nu hoppas jag att du får ett bra år.
    Ibland när jag kommenterat hos dig får jag inte iväg det. Jag tyder koden fel, efter några gånger ger jag upp. En liten undran: varför vill du kolla om jag är robot?
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. En riktigt god fortsättning på det nya året.
    Så trevligt det låter med filmgemenskap. Filmen är på din beskrivning säkerligen en film jag skulle tilltalas av. Ser att du läser Paradisoffer. Jag började men lämnade den efter 50 sidor trots att jag läst alla hennes tidigare böcker med behållning. Det var nog temat som inte tilltalade mig. Nu roas jag av Katarina Mazettis Kaffe med Rån.
    Må väl och kram från Ingabritt

    SvaraRadera